NKRA Linus NKRA Linus

NKRA Linus

Oleh

Apa itu  Program LINUS? 

  • LINUS ialah akronim kepada Saringan Literasi dan Numerasi (Literacy and Numeracy Screening)
  • LINUS ialah satu program pemulihan yang direka bentuk untuk memastikan murid menguasai kemahiran asas literasi (Bahasa Malaysia) dan numerasi di akhir 3 tahun persekolahan pada pendidikan rendah
  • LINUS disasarkan kepada murid yang mempunyai masalah dalam 3M iaitu Membaca, Menulis dan Mengira
  • Objektif sub-NKRA Literasi dan Numerasi
        NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan berkualiti dan      
        berkemampuan .
        Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi dan     
        numerasi selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada 
        akhir tahun 2012

      *Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid   
        bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah 
        pertuturan, masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai 
        pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal. Kurikulum 
        khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak 
        berkeperluan khas


 Siapakah Murid Linus? 

 Kanak-kanak  yang tidak boleh mengikuti pelajaran  di kelas/kurikulum/di sekolah biasa, tidak dapat mencapai sesuatu objektif pengajaran  yang mudah/ objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya pengamatan yang lemah atau rendah.


Ciri-ciri murid Linus

  •  pencapaian pelajaran/akademik berbeza
  •  pendiam
  • tidak aktif
  • banyak cakap
  • sukar menerima arahan
  • tidak dapat berkomunikasi seperti murid biasa
  • menyebut huruf yang tidak tepat/bertukartukar
  • meninggalkan huruf/suku kata/perkataan semasa  
  • membaca/menulis
  • tulisan terlalu buruk
  • kekerapan kesalahan dalam ejaan/tanda bacaan
  • huruf terbalik

Kajian menunjukkan murid pintar:

  • Kurang tidur semasa kecil
  • Lebih cepat bercakap
  • Pergerakan yang lebih cepat
  • Menangis dengan kuat semasa lahir
  • Mempunyai kepekaan yang luar biasa semasa bayi
  • Deria yang peka semasa kecil


Blog, Updated at: 5:40 PM

0 komen:

Post a Comment

Powered by Blogger.